SUKCES OBIEKTU SPA

4/2017 (19) zima | ZARZĄDZANIE

Kompetencje dobrego menedżera SPA.

Menedżer SPA odgrywa zasadniczą rolę w sukcesie obiektu. Wybór odpowiedniej osoby na to stanowisko jest więc bardzo ważny i dosyć trudny na polskim rynku, ponieważ szkoły przygotowujące do tego zawodu są jeszcze nieliczne i funkcjonują od niedawna.

Oto zarys kompetencji, które powinien posiadać dobry menedżer SPA. Informacje, które mogą być przydatne zarówno dla inwestora rekrutującego jak i dla osób, które rozważają taki zawód.

Menedżer SPA jak widzimy powinien posiadać wiele kompetencji, które koniecznie muszą być wsparte doświadczeniem. Biorąc pod uwagę poziom i techniczny charakter pracy, wymagany jest też pewien poziom wykształcenia: studia wyższe, szkoła hotelarska, wyższa szkoła specjalistyczna. Doświadczenie jest bezspornie najważniejsze (zarządzanie zespołem, relacje z klientem, interakcje z innymi menadżerami). Szkolenie może oczywiście przyspieszyć naukę, ale nic nie zastąpi kilku miesięcy, czy lat na froncie, w obsłudze klienta, przy planowaniu czy asystowaniu menedżerowi zanim samemu stanie się na kierowniczym stanowisku.

Pozostaje temat profilu idealnego kandydata. Dwie ścieżki wydają się słuszne: wykształcenie kosmetolog / fizjoterapeuta lub też zarządzanie uzupełnione, jeżeli to możliwe, o szkołę / szkolenie z zakresu zarządzania obiektem SPA.

Menedżer o profilu «fizjoterapeuta / kosmetolog» ma tę przewagę, że może wykonywać część zabiegów, szkolić i nadzorować personel. Lepiej też oczywiście rozumie specyfikę zawodu terapeuty. Z pewnością od razu staje się bardziej wiarygodny dla zespołu i cieszy się autorytetem, szczególnie podczas oceny technicznych umiejętności.

Profil «zarządzanie» wnosi do zespołu to, czego często brakuje w obiektach SPA: umiejętność zarządzania zespołem, sprzedażą, działania marketingowe, rachunek ekonomiczny. Niezbędne jest jednak, aby temu profilowi towarzyszyła dobra znajomość branży SPA i rynku, na którym pojawiają się mniej lub bardziej trafione ekonomicznie trendy. Niezbędna jest analiza konkurencji, śledzenie prasy branżowej, udział w targach i ciągle szkolenia.

Który profil wybrać? Nie ma gotowej odpowiedzi. Na polskim rynku większość kandydatów ma wykształcenie terapeutyczne, często są to fizjoterapeuci czy kosmetolodzy z ukończonymi studiami wyższymi, dobrą znajomością techniczną i zgłębioną wiedzą na temat kosmetyków. Jeżeli tylko mają łatwość nawiązywania kontaktów, swobodę w relacjach i kreatywność, stają się wspaniałymi menedżerami. Warunkiem jest jednak, żeby pracodawca zapewnił im szkolenia związane z technikami sprzedaży, marketingiem i zarządzaniem lub też zwrócił się do konsultanta SPA o czasowe wsparcie. Wydaje się, że ten profil jest szczególnie dobry przy małych strukturach, miejskich SPA, czy też silnie wyspecjalizowanych technicznie (medi, medical SPA).

Podobnie jednak jak nie wymaga się od dyrektora kliniki, żeby był chirurgiem, czy od dyrektora restauracji, by był wyjątkowym kucharzem, dobry menedżer SPA niekoniecznie musi być terapeutą.

W dużych obiektach, gdzie założenia finansowe są wysokie, a Menedżer SPA ma tyle zadań związanych z integracja SPA z hotelem, marketingiem i sprzedażą, zarządzaniem dużą infrastrukturą i zespołem, że nie może wykonywać zabiegów, nawet okazjonalnie, wybór menedżera o profilu «zarządzanie» wydaje się słuszny. Przy budowie takiego obiektu trzeba myśleć o innowacji i stworzyć dobrą koncepcję.

Sukces innowacji nie kończy się na koncepcji. Trzeba jeszcze być w stanie przekonać dyrekcję czy inwestora o ekonomicznej słuszności przedsięwzięcia, a następnie z sukcesem wprowadzić ją do zespołu, zaplanować szkolenia, wprowadzić zmiany w organizacji, przygotować plan marketingowy promocji i sprzedaży produktu i wreszcie kontrolować, pilotować, doskonalić.

W tej sytuacji specjalista od zarządzania będzie, być może, bardziej skuteczny.



Aneta Muller


Zapisz się na Newsletter!

Aby dołączyć - wpisz imię i nazwisko oraz e-mail.

Newsletter

Aby się wypisać kliknij tutaj ».