ROZWIŃ MOCNE STRONY BIZNESU

4/2019 (27) zima | ZARZĄDZANIE

PROSTOTA KLUCZEM DO SUKCESU.

Rozwiń mocne strony biznesu i wykorzystaj potencjał swojego salonu. Każdy salon beauty dysponuje pewnym zapleczem, na które składają się urządzenia, specjalistyczne produkty kosmetyczne i/lub medyczne oraz pracownicy.

Jednak zasoby, którymi dysponuje dane miejsce, nie zawsze są w pełni wykorzystywane. Przeważnie są to obiekty wyposażone w bardzo dobry i drogi sprzęt, który charakteryzuje wiele możliwości terapeutycznych oraz luksusowe produkty kosmetyczne.

Oprócz kosztów związanych z zakupem sprzętu, kosmetyków są też koszty marketingowe, bo przecież trzeba pokazać klientom, że posiada się takie luksusowe urządzenia. Owszem, bardzo ważnym elementem jest promowanie zakupionego sprzętu, tylko dlaczego ograniczać się jedynie do pokazania możliwości danej technologii. Dlaczego nie pokazać terapii łączonych, które zdecydowanie są skuteczniejsze i pozwalają wyróżnić się na rynku? Istotne jest, aby w pełni wykorzystać zasób salonu (sprzętu, kosmetyków, personelu), wdrożyć w rozwój biznesu i cieszyć się dużo większym zyskiem.

Jak zatem optymalnie wykorzystać potencjał narzędzi, które już są? W którą stronę iść i jak dalej rozwijać mocne strony biznesu?

LUDZIE

Jednym z klasycznych błędów popełnianych przez właścicieli salonów urody jest brak wykorzystania potencjału pracowników, a to oni są siłą napędową i najważniejszym ich zasobem. Wykwalifikowana kadra pracownicza jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na wyniki każdej firmy. Stąd też trzeba zatrudniać pracowników z odpowiednim wykształceniem, dbać o rozwijanie ich umiejętności oraz o dodatkowe szkolenia poszerzające ich wiedzę.

W realiach funkcjonowania salonu każdy wykwalifikowany pracownik musi mieć podstawowe umiejętności planowania, by móc zapewnić odpowiedni poziom usługi. Dość często klienci korzystają z kilku zabiegów podczas jednej wizyty w salonie i wówczas należy precyzyjnie zaplanować kolejność zabiegów, tak aby klient mógł się zrelaksować, a kolejność zabiegów miała sens np.: seans z saunie przed masażem czy zabiegiem na ciało. Umiejętność planowania kolejnych wizyt, a co za tym idzie sprzedaż zabiegów, owocuje zyskaniem klienta na stałe. Warto nauczyć personel jak tworzyć kompleksowe programy zabiegowe np.: modelowania sylwetki, a nie tylko opierać się na sprzedaży serii zabiegów.

NOWY PRACOWNIK

Istotnym przykładem złego wykorzystania zasobów personelu jest brak profesjonalnego podejścia do pracownika w pierwszym etapie jego pracy. Wybór właściwej osoby na właściwe stanowisko to jeszcze nie wszystko. Każda nowa osoba w firmie to pewna zmiana, pierwsze dni pracy przez wiele osób są wspominane jako szczególnie stresujące. To wyzwanie nie tylko dla nowego pracownika, lecz także dla firmy, która dokonuje angażu. Wbrew pozorom, od procesu wdrożenia pracownika bardzo wiele zależy.

Jeśli pracownika pozostawimy samemu sobie, to spowoduje, że jego potencjał będzie wykorzystany z opóźnieniem lub wcale. W konsekwencji będzie to groziło kolejną rekrutacją, bo nowa osoba z jakichś powodów się nie sprawdziła. Wprowadzając nowego członka do zespołu, dobrze przemyśl strategię wdrażania uwzględniając czynniki psychologiczne, społeczne i kulturowe, zarówno nowego pracownika, jak i pozostałych członków zespołu. Ten etap jest bardzo często zaniedbywany, a odpowiednie jego zaplanowanie pozwoli na pomyśle zwieńczenie procesu rekrutacji.

CZAS

Jeżeli jesteś właścicielem i sam zajmujesz się zarządzaniem to upewnij się, czy masz na to czas. Zarządzanie zasobami ludzkimi wymaga też zaangażowania oraz specjalistycznej wiedzy. Praca na kilku etatach – 12 godzin na dobę na dłuższą metę się nie sprawdza, zaczniesz popełniać błędy, ale nie z braku wiedzy lecz braku czasu i przemęczenia.

Jako właściciel – menedżer musisz pełnić wiele ról.

Od roli lidera przez analityka, stratega, motywatora, inspiratora, a kończąc na koordynatorze codziennych zajęć. To wcale nie jest łatwa praca, a do tego jeszcze bardzo odpowiedzialna.

WYPOSAŻENIE

Większość salonów beauty jest wyposażona w bardzo dobre jakościowo preparaty kosmetyczne oraz wysokiej klasy sprzęt. Wciąż poszukują one nowości na rynku kosmetycznym, inwestując w kolejne urządzenia i wzbogacając tym samym swoją ofertę zabiegową. Nie byłoby w tym nic nieprawidłowego, gdyby posiadane wyposażenie było w pełni wykorzystane. Nie warto więc inwestować w następny sprzęt, jeśli z powodzeniem można wykorzystać ten, który już się posiada.

Pamiętajmy, że sam zakup nowoczesnej technologii nie zapewni salonowi sukcesu. Trzeba jeszcze umiejętnie wykorzystać potencjał danej technologii.

Dodatkowo warto posiąść umiejętności dotyczące łączenia technik, które pozwalają na uzyskanie naprawdę szybkich i bardzo widocznych efektów, co jest niezmiernie istotne dla dzisiejszych klientów. Wymaga to jednak kompleksowej wiedzy operatora na temat stanu skóry pacjenta, jego zdrowia, predyspozycji i przeciwwskazań do stosowanych preparatów oraz zjawisk fizykalnych.

NIESTANDARDOWA OFERTA

Skoro jesteś właścicielem, managerem obiektu beauty, to zapewne wiesz, że wizyta w salonie nie polega tylko na pielęgnacji i upiększaniu ciała, ale przede wszystkim na budowaniu świadomości zdrowotnej i kształtowaniu zachowań u osób korzystających z usług. Klient, który chętnie korzysta z tradycyjnych usług, takich jak masaże, zabiegi pielęgnacyjne na ciało i twarz czy z osiągnięć medycyny estetycznej, jest również często zainteresowany zdrowym stylem życia. Dlaczego więc tego nie wykorzystać i nie zaoferować czegoś odpowiadającego jego potrzebom.

Jedną z możliwości może być forma cyklicznych warsztatów o dowolnej tematyce związanej z urodą i zdrowiem. Pamiętaj, aby poruszać tematy użyteczne w codziennym życiu oraz nieskomplikowane. Prostota to klucz do sukcesu. Jest natomiast wiele tematów, które mogą zainteresować twojego klienta. Postaraj się wymyślić coś niepowtarzalnego, co zwróci uwagę na twój gabinet i wyróżni go spośród wielu innych. Warunkiem jest, aby oferta warsztatów była ciekawa, prowadzona przez wysokiej klasy specjalistów oraz żeby zajęcia powtarzały się cyklicznie. Część menedżerów salonów beauty już docenia korzyści płynące z takich spotkań i chętnie je powtarza, ponieważ przekonali się, że ma to spory wpływ na wyniki finansowe.

Jak widać sukces takiego przedsięwzięcia, jakim jest prowadzenie salonu beauty jest bez wątpienia procesem, w którym każdy z etapów jest niezmiernie ważny i jednocześnie zależny od pozostałych. Ważna jest przy tym konsekwencja. Jej efektem jest wypracowanie przemyślanych rozwiązań, tworzących razem spójny układ. Klienci wolą przychodzić do miejsc, gdzie czują, że zawsze są mile widziani. Niechętnie kupują produkty, ale za to chętnie zapłacą za rozwiązania ich problemów.



Beata Adamczyk


Zapisz się na Newsletter!

Aby dołączyć - wpisz imię i nazwisko oraz e-mail.

Newsletter

Aby się wypisać kliknij tutaj ».